Musikkpraten: Susanna – «Triangle»

Susanna cover

I dagens sending av Musikkpraten får vi besøk av Susanna. I en avslappet samtale med programleder Tor Andersen går de sammen i gjennom hennes nye album, “Triangle”.

Programmet sendes i dag torsdag 26. mai klokken 12:00. Programmet kommer i reprise klokken 18:00 og 22:00 samme dag, og på søndag 29. mai klokken 13:00.

«Triangle» er Susannas første soloalbum siden 2012, og hennes ellevte album totalt. Nær 70 minutter lang med 22 spor, albumet blander elektroniske lyder med akustiske instrumenter som piano, fiolin, og tuba. «Triangle» er komponert, arrangert, spilt, innspilt og produsert av Susanna selv. Musikere fra norske band som Supersilent, Broen, Moskus, Splashgirl og Sudan Dudan bidrar på albumet, sammen med amerikanere Alison Chesley (Helen Money) og Emmett Kelly (The Cairo Gang).

På albumet utforskes mørke og religiøse temaer og følelser, og i følge Susanna selv så er albumet «musikk for fortapte sjeler».

Musikkpraten: The Late Great – «Songs from the 21st Century»

I dagens sending av Musikkpraten får vi besøk av The Late Great. I en avslappet samtale med programleder Tor Andersen går de sammen i gjennom deres debutalbum, “Songs from the 21st century”.

Programmet sendes i dag onsdag 25. mai klokken 12:00. Programmet kommer i reprise klokken 18:00 og 22:00 samme dag, og på søndag 29. mai klokken 10:00.

Tor Thomassen startet The Late Great med å spille låtene sine alene med sin akustiske gitar og munnspill. Etter hvert gikk han og produsent Ariel Joshua i studio i hjembyen Tromsø for å spille inn debuten ”Songs From The 21st Century”. I Golden Hill Studio fikk de med resten av gjengen, som nå også er den faste besetningen live, og fant lyden til bandets første fullengder.

I tillegg til Tor, som står i front og er kaptein, er også Ottar Tøllefsen med på trommer, John Lupton på perkusjon, Ariel Joshua på bass, Erik Nilsson på tangenter og Stian Grønbech på gitar.

Sjangermessig ligger albumet i et folkrocklandskap. Det veksles mellom låter som styres av Thomassens kassegitar og munnspill, og andre låter som har større arrangement der hele bandet trykker på. De mer temposterke låtene hinter til den elektriske folkrocken fra 60/70-tallet, mens de nedstrippa låtene befinner seg i den tidløse singer/songwriter-tradisjonen.

Musikkpraten: Ole & Sile Huleboer – «Sounds Good!»

I dagens sending av Musikkpraten får vi besøk av Ole & Silje Huleboer. I en avslappet samtale med programleder Tor Andersen går de sammen i gjennom deres debutalbum, «Sounds Good!»

«Sounds Good!» er et album det faktisk finnes to bortimot like, dog forskjellige, versjoner av. Det finnes nemlig en mastret versjon gjort sammen med Christian Engfelt (Serena Maneesh, Band of Gold, etc.) og som egentlig hadde fått alle tomler opp, klar for å sendes til trykkeriet og ut i verden. Men så snublet duoen over muligheten til å spille inn albumet på nytt i Ocean Sound på Giske, og Ole Øvstedal – gitarist, låtskriver og korist i Ole & Silje Huleboer – forklarer motivasjonen slik:

– I dagens musikkvirkelighet er det nesten blitt enerådende å spille inn digitalt. Der ligger det i saken at man kan fikse ting bortimot ubegrenset; at man kan klippe sammen takes og at vokal stort sett alltid er kompet, altså satt sammen av de beste delene fra flere forskjellige takes. Når vi gjør det som vi har gjort det, er det egentlig to aspekter vi vektlegger: Det ene er den lydmessige, luksuriøse karakteren man får av å spille det analogt inn på bånd med en signalkjede uten et eneste svakt ledd. Men den andre mer interessante grunnen er disiplinen det krever. Det medfører at ingen av oss kan gjøre en eneste betydelig feil uten at hele greia må skrapes.

De ni første låtene på «Sounds Good!» er spilt inn på én og samme kveld. Etter at grunnopptaket ble gjort, dubbet Silje all sin egen vokal – i ett take der også. Oles kor er gjort i ettertid, og det er også gjort på samme måten, i hele tagninger. Samme fremgangsmåte er brukt ved innspilling av gitar:

– Jeg prøver å gjøre mest mulig ut av gitaren, innenfor rammen av at det bare er ett take. Det er helt gjennomarrangert, og jeg har sett på de arrangementene som “orkestreringer” – at hver låt får sin egen signatur, og at det ikke er en gjennomgående stil, eller at det bare høres ut som en gitarist som sitter og strummer låter, forklarer Ole.

Programmet sendes i dag fredag 20. mai klokken 12:00. Programmet kommer i reprise klokken 18:00 og 22:00 samme dag, og på søndag 22. mai klokken 16:00.

Musikkpraten: Ingvild Koksvik – «Og sangen kom fra havet»

I dagens sending av Musikkpraten får vi besøk av Ingvild Koksvik. I en avslappet samtale med programleder Tor Andersen går de sammen i gjennom hennes nye album, «Og sangen kom fra havet».

ingvild koksvik - og sangen kom fra havet

– Dette er første gangen jeg gir ut en plate med egne tekster. Flere av låtene på plata ble skrevet som et bestillingsverk til Nordsjøfestivalen i Farsund sommeren 2015. Jeg hentet mye av inspirasjonen til plata fra Lista-halvøya på Sørlandet, her jeg bor. Det er utrolig vakkert her, men samtidig er det en råhet i naturen som man skal ha respekt for. Det blåser nesten alltid, og kysten er full av skipsvrak. Jeg tror at det å bo her så nære alt dette påvirker måten jeg skriver musikk på. Jeg vokste opp i Lørenskog og bodde mange år i Oslo, men det var først da jeg flyttet hit at jeg virkelig fant min egen stemme som musiker og låtskriver. Samtidig elsker jeg også bylivet og synes New York er verdens nest beste by etter Farsund, men jeg må ha luft og ro for å skrive, sier Ingvild Koksvik.

Albumet er spilt inn i Studio G Brooklyn, med den Grammy-vinnende produsenten Joel Hamilton (Elvis Costello, Black Keys, Tom Waits, osv.) og Tom Waits sin faste gitarist, Marc Ribot, blant musikerne. Platens lydbilde er sammensatt av både det nordiske og et Brooklyn-sound, med en blanding av instrumenter som pocketpiano, marxophone, omnichord og dulcimer. Albumet kom 29. april på Fyrlyd Records.

Programmet sendes i dag onsdag 18. mai klokken 12:00. Programmet kommer i reprise klokken 18:00 og 22:00 samme dag, og på søndag 22. mai klokken 10:00.

Musikkpraten: The Switch – «The Switch Album»

I dagens sending av Musikkpraten får vi besøk av Filip Roshauw, Thomas Sagbråten og Peter Vollset fra bandet The Switch. I en avslappet samtale med programleder Tor Andersen går de i gjennom bandets tredje album, «The Switch Album».

«The Switch Album» er det tredje albumet til bandet The Switch. Det gis ut på Bangles & Brass Records i dag fredag 13. mai, digitalt og i vinylutgave. Albumet er spilt inn og mikset av Christian Engfelt.

Der bandets utgivelser fra tidligere ble bygd opp og lekt fram i studio, er «The Switch Album» i all hovedsak en utgivelse som er blitt til på scenen og i øvingslokalet. Det består av ti låter, mange av dem har vært med bandet i forskjellige versjoner siden de startet å spille konserter, mens omlag halvparten ble skrevet ferdig og arrangert i fjor sommer. Det er blitt et album som i stor grad tar for seg hvordan bandet egentlig låter på en hvilken som helst kveld. Derfor dukket også tanken om at «The Switch Album» egnet seg som en tittel, hvor det du hører er stort sett det du får.

The Switch ble stiftet i Oslo i 2010. De LP-debuterte med «Big If» på Arch Recordings i 2014. «Flypaper Man» fra den platen ble listet på P3 samme år. I 2015 kom oppfølgeren, konseptalbumet “B for the Beast” på deres eget selskap, Bangles & Brass. Samme år spilte de også på Øyafestivalen og ga ut minialbumet «We’re fooling no one», samt en samling remikser og outtakes fra innspillingen av «B For The Beast».

Programmet sendes i dag fredag 13. mai klokken 12:00. Programmet kommer i reprise klokken 18:00 og 22:00 samme dag, og på søndag 15. mai klokken 16:00.

The Switch Album cover

Musikkpraten: Heidi Marie Vestrheim – «Black Forest»

I dagens sending av Musikkpraten får vi besøk av Heidi Marie Vestrheim. I en avslappet samtale med programleder Tor Andersen går de sammen i gjennom hennes album, «Black Forest».

Heidi Marie Vestrheim har siden debutplaten «Signs and Fiction» i 2004 gitt ut tre album og turnert Norge og Tyskland på kryss og tvers. Hennes nye «Black Forest» kom ut 18. mars og er Heidi Marie sitt fjerde soloalbum. Det er et album som handler om å gå seg vill og det å miste seg selv, i følge artisten selv.

– Det tok meg nesten to år å skrive låter og spille dem inn. Jeg er ikke en av dem som synes det er lett å skrive låter. Jeg sitter ikke og skriver fra ni til fem. Jeg skulle ønske jeg kunne det, men har aldri klart det. Jeg må bli inspirert og la ting synke inn, få det inn under huden. Musikken og livet inspirerer meg, så finner jeg historier som må fortelles og melodier som må synges. Låtene på Black Forest ble skrevet sammen med Roy Ole Førland, min musikalske samarbeidspartner de siste ti årene. Han får meg i gang når det gjelder melodier. Det har vært en fantastisk prosess, spesielt fordi jeg lenge trodde at jeg ikke kom til å klare å skrive låter igjen. Jeg hadde fylt hodet mitt med tvil og bekymring. Faren min døde i 2011 og to år etter det gikk jeg rett i bakken. Jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre med livet mitt eller hva meningen med livet var. Jeg var redd og følte jeg hadde gått meg bort i en mørk skog.

Heidi Marie Vestrheim fant omsider veien ut av den mørke skogen og resultatet foreligger som albumet «Black Forest».

Programmet sendes i dag onsdag 5. mai klokken 12:00. Programmet kommer i reprise klokken 18:00 og 22:00 samme dag, og på søndag 8. mai klokken 10:00.

Musikkpraten: Einar Flaa – «Carriage road»

Einar Flaa

I dagens sending av Musikkpraten får vi besøk av Einar Flaa. I en avslappet samtale med programleder Tor Andersen går de sammen i gjennom hans nye album, «Carriage Road» – som lanseres i dag 29. april!

– Låtene på «Carriage Road» var de første jeg noensinne skrev som ikke var ment å høres av noen. Idéen min var å skrive et sett så ufiltrerte låter som overhodet mulig, for så å legge de i soveromsskuffen og aldri ta de frem igjen, forteller Einar Flaa.

Det er nesten fem år siden Einar Flaa ga ut sin debutplate, «Songs from a place called Melsomvik», da under navnet Einar Flaa Academy. Siden den gang har han rukket å bli tobarnsfar, og mellom bleieskift og våkenetter har altså Flaa skrevet og spilt inn de ni låtene som utgjør «Carriage Road».

– Da min eldste datter ble født i 2011, ble det raskt tydelig at det eneste tidspunktet på døgnet jeg kunne skrive var mellom seks og kvart på sju på morgenen. Tidligere i livet ville jeg aldri drømt om at kreativiteten kunne blomstre så tidlig på dagen, men hele dette albumet er altså skrevet før frokost, sier Flaa.

«Carriage Road» er et dypt personlig og emosjonelt nakent album. De fleste låtene omhandler oppvekst i en eller annen form, og albumtittelen (direkte oversettelse fra engelsk er «Grusvei») henspiller på veien Einar og hans yngre søster ofte gikk sammen mellom deres skilte foreldres to hus.

Programmet sendes i dag fredag 29. april klokken 12:00. Programmet kommer i reprise klokken 18:00 og 22:00 samme dag, og på søndag 1. mai klokken 16:00.