25 år med The Margarets

Det norske rockebandet The Margarets markerer i år sitt 25-årsjubileum og feirer med nytrykking av deres originale debutsingle, den doble A-siden «Alain Delon/Rubber Rubbish». Denne gangen på vinyl!

Her kan du se videoen hvor bandet selv snakker om jubileet og røper hvor bandnavnet egentlig kommer fra – og deres noe spesielle forhold til posten.

Musikknytt: Musikk gjør comeback på TV

playlist_TIDAL

TIDAL satser tungt på norsk innhold og har bidratt til å gjenopplive musikkvideoen med sitt videobibliotek. Canal Digital Kabel-TV og TIDAL inngår nå ny samarbeidsavtale som bringer norsk teknologi, norsk innhold og en spennende videosatsing inn i stua til en halv million nordmenn.

Alle kunder av Canal Digital Kabel-TV har kostnadsfri tilgang til TIDALs (tidligere WiMP) musikkbibliotek med over 40 millioner låter og mer enn 130.000 videoer i alle sjangere. Nå får de også tilgang til TIDAL på mobilen, i tillegg til en sterkt forbedret musikkopplevelse på TV-boksen.

– Vi har vært partner med TIDAL helt fra de startet som WiMP, og har sett at nordmenn verdsetter tjenesten høyt. Nå har TIDAL utviklet en ny app for dekoderen vår som gjør det enklere å navigere i innholdet. Den nye appen gir også mulighet til å se videoer og konsertopptak fra sofakroken, sier Birgit Bjørnsen, leder for bredbånd og TV i Telenor, som Canal Digital Kabel er en del av.

Titusenvis av musikkvideoer
TIDALs videobibliotek vokser fortløpende og inneholder så langt over 130.000 musikkvideoer og eksklusive konsertopptak fra hele verden.

Kunder kan velge mellom anbefalte video-spillelister laget av TIDAL eller lage egne spillelister med sine favorittartister, og kan dermed i praksis sette sammen sin egen musikkanal på TV-en i stua.

Populært norsk innhold
I 2015 var 43 prosent av de mest spilte albumene i TIDAL norske, mens 36 prosent av de mest spilte låtene var norske. Dette er en klar økning målt mot 2014, hvor norskandelen var 36 prosent for album og 31 prosent for låter.

– Selv om kundene får tilgang til den fulle bredden av musikk, er det viktig for oss at TIDAL har en sterk posisjon i Norge, med norsk redaksjon og høy kompetanse og oppmerksomhet rundt norsk musikk. TIDAL er i så måte et godt internasjonalt utstillingsvindu for norske artister, avslutter Birgit Bjørnsen.

Musikknytt: Musikk gjør comeback på TV

playlist_TIDAL

TIDAL satser tungt på norsk innhold og har bidratt til å gjenopplive musikkvideoen med sitt videobibliotek. Canal Digital Kabel-TV og TIDAL inngår nå ny samarbeidsavtale som bringer norsk teknologi, norsk innhold og en spennende videosatsing inn i stua til en halv million nordmenn.

Alle kunder av Canal Digital Kabel-TV har kostnadsfri tilgang til TIDALs (tidligere WiMP) musikkbibliotek med over 40 millioner låter og mer enn 130.000 videoer i alle sjangere. Nå får de også tilgang til TIDAL på mobilen, i tillegg til en sterkt forbedret musikkopplevelse på TV-boksen.

– Vi har vært partner med TIDAL helt fra de startet som WiMP, og har sett at nordmenn verdsetter tjenesten høyt. Nå har TIDAL utviklet en ny app for dekoderen vår som gjør det enklere å navigere i innholdet. Den nye appen gir også mulighet til å se videoer og konsertopptak fra sofakroken, sier Birgit Bjørnsen, leder for bredbånd og TV i Telenor, som Canal Digital Kabel er en del av.

Titusenvis av musikkvideoer
TIDALs videobibliotek vokser fortløpende og inneholder så langt over 130.000 musikkvideoer og eksklusive konsertopptak fra hele verden.

Kunder kan velge mellom anbefalte video-spillelister laget av TIDAL eller lage egne spillelister med sine favorittartister, og kan dermed i praksis sette sammen sin egen musikkanal på TV-en i stua.

Populært norsk innhold
I 2015 var 43 prosent av de mest spilte albumene i TIDAL norske, mens 36 prosent av de mest spilte låtene var norske. Dette er en klar økning målt mot 2014, hvor norskandelen var 36 prosent for album og 31 prosent for låter.

– Selv om kundene får tilgang til den fulle bredden av musikk, er det viktig for oss at TIDAL har en sterk posisjon i Norge, med norsk redaksjon og høy kompetanse og oppmerksomhet rundt norsk musikk. TIDAL er i så måte et godt internasjonalt utstillingsvindu for norske artister, avslutter Birgit Bjørnsen.

Musikknytt: Albumslipp i lufta for Bendik

SAS fly

Bendik slipper sitt tredje album, ”Fortid”, i dag og markerer det ved å spille tre konserter om bord på SAS flygninger til Stavanger, Bergen og Oslo.

I dag (26. februar) vil SAS-passasjerer på utvalgte flygninger få oppleve minikonserter med kritikerroste Bendik.

– SAS Live Music er et samarbeid mellom SAS og Universal Music, konseptet skal gi våre kunder unike musikalske opplevelser, og samtidig får unge og lovende artister en mulighet til å vise seg frem i et nytt og spennende miljø, sier Marianne Orderud, markedssjef i SAS.

Det vil bli arrangert konserter hver måned i 2016, hvor alle blir skreddersydd til å passe godt inn på de noe uvanlige arenaer og omgivelser på flyplassene og om bord i flyene.

– De første konsertene i januar ble en suksess, vi har fått så gode tilbakemeldingene fra de reisende som fikk oppleve minikonserter med bandet Casa Murillo om bord våre flygninger. Jeg er veldig fornøyd med at vi har Bendik med oss i dag, og kan tilby passasjerene våre minikonserter om bord og være med på å markere albumslipp i lufta.

Bendik skal spille i SAS innenrikslounge på OSL og om bord på strekningene Oslo – Stavanger, Stavanger – Bergen og Bergen – Oslo. Silje Halstensen i Bendik gleder seg til å feire slipp av nytt album i lufta om bord på SAS fly.

– Jeg har et veldig godt forhold til SAS. Jeg møter stadig vekk på hyggelige ansatte og jeg elsker vår interne bandkonkurranse om å få flest EuroBonus poeng. De gangene jeg tar med utstyret mitt inn i flyet spør gjerne flyverten om jeg vil spille for dem med gitaren min og nå skal det faktisk skje. Jeg gleder meg og det blir fint å kunne si at jeg har been there, done that neste gang, sier Silje.

Om SAS Live Music

SAS Live Music ble først lansert 26.januar, bandet Casa Murilo slapp sin nye singel High Flyer og spilte om bord på strekningene Oslo-Trondheim, Trondheim – Bergen, Bergen – Stavanger og Stavanger-Oslo. Bendik slipper album og spiller i dag, fredag 26. februar.

Noen av de andre artistene det vil bli mulig å oppleve de neste månedene med SAS Live Music er Morten Myklebust, OMVR Izabell, og Gundelach.

 

Om Bendik

Slipp for Bendiks album «Fortid».

Sterke kontraster har fulgt Silje Halstensen siden hun startet Bendik i 2008. Bendik utviklet seg mens Silje var musikkteknologi-student ved NTNU i Trondheim, og prosjektet fikk for alvor oppmerksomhet etter å vært en av finalistene i Urørtfinalen på NRK P3 i 2011. Året etter ble debutalbumet «Drømmen Gjør Meg Ingenting» sluppet til strålende kritikker.

NRK P3 kåret albumet til et av årets beste norske plater i 2012. Bendik fulgte opp med det Det kritikerroste andrealbumet «No Går Det Over», albumet fikk en Spellemannsnominasjon i kategorien «Indie» i 2014.

«Fortid» er tittelen på tredjealbumet til Bendik, som slippes 26. februar. I forbindelse med albumslippet, reiser Bendik på en omfattende norgesturné.

Musikknytt: Albumslipp i lufta for Bendik

SAS fly

Bendik slipper sitt tredje album, ”Fortid”, i dag og markerer det ved å spille tre konserter om bord på SAS flygninger til Stavanger, Bergen og Oslo.

I dag (26. februar) vil SAS-passasjerer på utvalgte flygninger få oppleve minikonserter med kritikerroste Bendik.

– SAS Live Music er et samarbeid mellom SAS og Universal Music, konseptet skal gi våre kunder unike musikalske opplevelser, og samtidig får unge og lovende artister en mulighet til å vise seg frem i et nytt og spennende miljø, sier Marianne Orderud, markedssjef i SAS.

Det vil bli arrangert konserter hver måned i 2016, hvor alle blir skreddersydd til å passe godt inn på de noe uvanlige arenaer og omgivelser på flyplassene og om bord i flyene.

– De første konsertene i januar ble en suksess, vi har fått så gode tilbakemeldingene fra de reisende som fikk oppleve minikonserter med bandet Casa Murillo om bord våre flygninger. Jeg er veldig fornøyd med at vi har Bendik med oss i dag, og kan tilby passasjerene våre minikonserter om bord og være med på å markere albumslipp i lufta.

Bendik skal spille i SAS innenrikslounge på OSL og om bord på strekningene Oslo – Stavanger, Stavanger – Bergen og Bergen – Oslo. Silje Halstensen i Bendik gleder seg til å feire slipp av nytt album i lufta om bord på SAS fly.

– Jeg har et veldig godt forhold til SAS. Jeg møter stadig vekk på hyggelige ansatte og jeg elsker vår interne bandkonkurranse om å få flest EuroBonus poeng. De gangene jeg tar med utstyret mitt inn i flyet spør gjerne flyverten om jeg vil spille for dem med gitaren min og nå skal det faktisk skje. Jeg gleder meg og det blir fint å kunne si at jeg har been there, done that neste gang, sier Silje.

Om SAS Live Music

SAS Live Music ble først lansert 26.januar, bandet Casa Murilo slapp sin nye singel High Flyer og spilte om bord på strekningene Oslo-Trondheim, Trondheim – Bergen, Bergen – Stavanger og Stavanger-Oslo. Bendik slipper album og spiller i dag, fredag 26. februar.

Noen av de andre artistene det vil bli mulig å oppleve de neste månedene med SAS Live Music er Morten Myklebust, OMVR Izabell, og Gundelach.

 

Om Bendik

Slipp for Bendiks album «Fortid».

Sterke kontraster har fulgt Silje Halstensen siden hun startet Bendik i 2008. Bendik utviklet seg mens Silje var musikkteknologi-student ved NTNU i Trondheim, og prosjektet fikk for alvor oppmerksomhet etter å vært en av finalistene i Urørtfinalen på NRK P3 i 2011. Året etter ble debutalbumet «Drømmen Gjør Meg Ingenting» sluppet til strålende kritikker.

NRK P3 kåret albumet til et av årets beste norske plater i 2012. Bendik fulgte opp med det Det kritikerroste andrealbumet «No Går Det Over», albumet fikk en Spellemannsnominasjon i kategorien «Indie» i 2014.

«Fortid» er tittelen på tredjealbumet til Bendik, som slippes 26. februar. I forbindelse med albumslippet, reiser Bendik på en omfattende norgesturné.

Musikknytt: Stor interesse for The Stream

The Stream er en ny og norskutviklet musikkonkurranse fra Monster Format og TV 2. TV 2 har med gått sammen med verdens tre største plateselskaper Universal Music, Sony Music og Warner Music samt streaming-giganten Spotify for å oppdage og skape nye artister. Deltakerne laster opp sine bidrag på nettsiden www.thestream.no og de 100 mest streamede artistene går videre til showcase for plateselskapene. Universal, Sony og Warner signerer etterhvert tre artister hver som de tar med seg inn i finalerundene. I finalerundene opptrer de signerte artistene live i hver sending, og låtene deres gis ut på Spotify hver uke. Den som streames mest gjennom uka, leder finalerunden uken etter.

Det har vært stor interesse for konseptet, med over 500 opplastede bidrag siden lansering. De opplastede bidragene som så langt har kommet inn spenner fra enkle akustiske kassegitar-opptredener på soverommet til elektronika-duoer, band og mer forseggjorte musikkvideoer.

– Det er veldig mye spennende blant bidragene, og det er gøy å se at det er så stor variasjon blant det som kommer inn. Hele landet er representert, og jeg vet at plateselskapene har merket seg noen artister allerede. Men det er mulig å laste opp bidrag helt frem til mai, så jeg er sikker på at vi også har veldig mye spennende i vente, sier Strøm.

– Dette er faktisk ganske unikt! Over 500 påmeldinger på så kort tid er uvanlig for en talentkonkurranse, og The Stream er jo i tilegg et helt nytt og ukjent format, sier Bjarne Laastad, assisterende kommunikasjonssjef i TV 2.

– Det er mulig at opplasting av auditions oppfattes som enklere for deltakerne enn å reise langt avgårde på audition for å stå i lange køer og fryse. Her skjer alt i trygge rammer, og ingen trenger å laste opp sitt bidrag før de er 100% fornøyd, sier programleder Strøm.

Vinneren av The Stream har startet reisen sin på rommet hjemme, tatt internett med storm, imponert plateselskapene, blitt signert, og bevist gjennom gjentatte suksessrike utgivelser at han/hun/de har fortjent en plass blant Norges etablerte artister.

– I The Stream vil vi vite med enda større sikkerhet hvor populær vinneren faktisk er ute i virkeligheten – utenfor selve tv-programmet – ute hos folket, forklarer Strøm.

Musikknytt: Stor interesse for The Stream

The Stream er en ny og norskutviklet musikkonkurranse fra Monster Format og TV 2. TV 2 har med gått sammen med verdens tre største plateselskaper Universal Music, Sony Music og Warner Music samt streaming-giganten Spotify for å oppdage og skape nye artister. Deltakerne laster opp sine bidrag på nettsiden www.thestream.no og de 100 mest streamede artistene går videre til showcase for plateselskapene. Universal, Sony og Warner signerer etterhvert tre artister hver som de tar med seg inn i finalerundene. I finalerundene opptrer de signerte artistene live i hver sending, og låtene deres gis ut på Spotify hver uke. Den som streames mest gjennom uka, leder finalerunden uken etter.

Det har vært stor interesse for konseptet, med over 500 opplastede bidrag siden lansering. De opplastede bidragene som så langt har kommet inn spenner fra enkle akustiske kassegitar-opptredener på soverommet til elektronika-duoer, band og mer forseggjorte musikkvideoer.

– Det er veldig mye spennende blant bidragene, og det er gøy å se at det er så stor variasjon blant det som kommer inn. Hele landet er representert, og jeg vet at plateselskapene har merket seg noen artister allerede. Men det er mulig å laste opp bidrag helt frem til mai, så jeg er sikker på at vi også har veldig mye spennende i vente, sier Strøm.

– Dette er faktisk ganske unikt! Over 500 påmeldinger på så kort tid er uvanlig for en talentkonkurranse, og The Stream er jo i tilegg et helt nytt og ukjent format, sier Bjarne Laastad, assisterende kommunikasjonssjef i TV 2.

– Det er mulig at opplasting av auditions oppfattes som enklere for deltakerne enn å reise langt avgårde på audition for å stå i lange køer og fryse. Her skjer alt i trygge rammer, og ingen trenger å laste opp sitt bidrag før de er 100% fornøyd, sier programleder Strøm.

Vinneren av The Stream har startet reisen sin på rommet hjemme, tatt internett med storm, imponert plateselskapene, blitt signert, og bevist gjennom gjentatte suksessrike utgivelser at han/hun/de har fortjent en plass blant Norges etablerte artister.

– I The Stream vil vi vite med enda større sikkerhet hvor populær vinneren faktisk er ute i virkeligheten – utenfor selve tv-programmet – ute hos folket, forklarer Strøm.