Hus Forbi: Kung Fu Girls – «Self-Confidence»

Hus Forbi er en programserie som kommer på Ordentlig Radio, der programleder Ronnie MAG Larsen finner frem norske artister som fortjener mer oppmerksomhet.

R-738048-1453924275-4034

  • Tidsrom 1991-95
  • Produsert av Knut Bøhn
  • Ga ut debuten på Sonys undergrunnselskap 1:70

Etterhvert som bandet fikk mye oppmerksomhet rundt konsertene i Oslo-området, begynte plateselskapet Sony å fatte interesse. Sony var i startfasen av å etablere undergrunnselskapet 1:70, og som et av de første bandene fikk Bård Høvik (bass), Andreas Grøtterud (sang/gitar), Thor S. Kristiansen (trommer) og Helge Stuedahl (gitar) platekontrakt.

Kung Fu Girls er en blanding av amerikansk og britisk pønkpop, og energien de hadde live klarte produsent Knut Bøhn å få ned på plate, med god hjelp av Kai Andersen i Athletic Sound i Halden. Da albumet This is the Kung Fu Beat kom ut i 1993 fikk det svært gode anmeldelser og jeg husker klarheten i de energiske melodiene.

Foto: Stian Andersen

Foto: Stian Andersen

 

Jeg er en av de 3000 som kjøpte platen, og jeg kunne valgt hvilken av de fem første sangene som eksempel på hvorfor bandet fortjener oppmerksomhet den dag i dag. Men Self-Confidence som er låt nummer to har alltid vært en favoritt. «Maria is Beautiful» ble gitt ut som singel og holdt oppmerksomheten til bandet oppe en stund. Da 1993 ble til 94 hadde Sony mistet troen på bandet, eller motsatt, og de fikk ikke fornyet platekontrakt. Kung Fu Girls ga ut platen Puzzle på plateselskapet Straitjacket i 1995. Det samme året som bandet spilte sin avskjedkonsert på So What! i Oslo 24. mai.

I ettertid har This is the Kung Fu Beat dukket opp på flere lister der man har kåret tidenes norske album, og etter en re-utgivelse i 2004 fikk den terningkast 6 i Aftenposten.

1774670

I 2008 spilte de for 3000 på Øya-festivalen i Oslo. Foto Richard Eriksen

 

Hør Self-Confidence på Spotify.

Hør Self-Confidence på Tidal.

 

– Ronnie MAG Larsen

Kilder: Rockipedia, Wikipedia, VG, Dagbladet, NRK og Discogs.

Hus Forbi: Veslefrikk «Til dere»

Hus Forbi er en programserie som kommer på Ordentlig Radio, der programleder Ronnie MAG Larsen finner frem norske artister som fortjener mer oppmerksomhet. 

unnamed

  • Aktive år 1977 – 1982
  • Spilte på Roskildefestivalen flere ganger
  • Tekstene hadde en tydelig venstreradikal profil

Det er ikke på grunn av at sangen «Til dere» toppet Norsktoppen som gjør at den fortjener en ekstra lytt, men den er like radiovennlig da som nå. Og melodien på Anne-Grete Preus vokal i verset kan man gjenspeile i mye av det hun har gjort i etterkant.

Bandet ble kalt Remmer og Tøy i starten og flere av medlemmene ble skiftet ut til tross for at de bare var aktive i fem år. Da Kameleon kom ut i 1981 bestod bandet av Anne Grete Preus (sang, gitar), Hege Rimestad (fele),  Frank B. Olsen (trommer), Hilde Johannessen (el.gitar),  Jarle Børresen (keyboard) og Per Vestaby (bass).

I starten ga Veslefrikk ut platen Veslefrikk på AKP-ml plateselskapet MAI. Åpningslåten «Vi mener i dag» starter med kveldens radionyheter der ungdommen har oppført seg truende i Slottsparken. Preus synger Terje Wiiks tekst «Vi mener i dag» og bandet ble stemplet som sosialarbeider-rock. Den tøffe holdningen varte helt til bandet spilte i Halvsju året etter, der de fremsto litt mindre opprørsk, kan man si.

Preus 22 år gammel på Halvsju.

Preus 22 år gammel på Halvsju.

 

Her er et klippet fra Halvsju i 1979 der Veslefrikk fremfører Kjærestepar.

Veslefrikk ble et solid liveband og under Roskildefestivalen i 1982 ble lydopptaket gitt ut som platen Veslefrikk Live, der Anne Grete Preus presenterer sangen «Til dere» som køntri og western. Felen til Hege Rimestad var en signatur for Veslefrikk og suksessen ble startskuddet for Preus og Per Vestaby sine karrierer. De to dannet Can Can i februar 1983 etter at Veslefrikk holdt avskjedskonsert 10. juli 1982.

Hør Til dere på Spotify

Hør Til dere på Tidal

 

Ronnie MAG Larsen

Kilder: Rockipedia, WikipediaTalent.as

Hus Forbi: Tobben & Ero – «Sång i Ungdomen»

Hus Forbi er en programserie som kommer på Ordentlig Radio, der programleder Ronnie MAG Larsen finner frem norske artister som fortjener mer oppmerksomhet. 

7314551781282-tobben_ero_fordums_frukter_friske_fro

  • Duo fra Tromsø
  • Aktive år 1969-1976, 1985 og 2000-2004
  • Samarbeidet en rekke ganger med Cornelis Vreeswijk

I 1972 kom debutalbumet Fordums frukter, friske frø ut. Duoen som kalte seg Tobben & Ero (Torbjørn Willassen og Jan Ero Olsen) lå åtte uker på VG-lista, og de ble fort Norges svar på Simon & Garfunkel. De tok tekster fra Vinje, Øverland, Bjørnson, Lindorm og Hamsun som de kalte fordums frukter, mens de friske frøene stod Tobben for der han skrev fire tekster og laget alle melodiene på debuten. Platen lå åtte uker på VG-listen, med nummer 16 som beste plassering. Sangen som jeg har plukket ut her heter Sång i Ungdomen, og teksten ble skrevet av den svenske dikteren Erik Lindorm allerede i 1914. Friskheten i låten holder seg den dag i dag, mye takket være produsentlegenden Johnny Sareussen som  spilte bass i The Vanguards på 60-tallet.

Sverige skulle bety mye for Tobben & Ero. Det var dit de reiste for å bli verdenskjent i Norge, akkurat som Tromsøbandet The Pussycats hadde gjort noen år tidligere. De ble kjent med den svenske viseeliten og vennskapet med Cornelis Vreeswijk skulle vare helt til han gikk bort i 1987.

Her kan man lese legendariske historier om hvordan det kunne utarte seg da Tobben & Ero reiste på tur med Cornelis Vreeswijk. Artikkelen ble publisert i Nordlys 29. oktober 2013.

Foto: Ola Røe

Tre vise menn. Tobben, Cornelis og Ero. Foto: Ola Røe

 

I følge Rockipedia opptrådte Tobben & Ero på klubber om kveldene, og på dagtid sto de gjerne og spilte på gaten. En dag de sto i Biblioteksgatan, kom Ove Ek forbi og tilbød dem platekontrakt. Ek hadde et lite trykkeri og opptrettet et eget plateselskap – Eko Records – som ga ut to singler med duoen i 1970: den ene hadde to sanger av Tobben, «I Am Lookin’ For A Way To Go» og «In The Evening Of My Life», mens den andre besto av de mer tradisjonelle visene «Vals i Valparaiso» og «Kjerringa med staven». Platene og konsertene førte til at Tobben & Ero – som de første nordmenn – ble medlemmer av Yrkestrubadurernas förening.

T-075

Noe så banalt som hjemlengsel skulle avslutte Sverige-karrieren, men hjemme i Tromsø løsnet det virkelig for Tobben da han skrev melodien til Aasmund Olavsson Vinjes, Den dag kjem aldri. Diktet satt spikret fra tiden på barneskolen, og melodien kom etter sigende til ham om natten. Den får æren av å åpne Fordums frukter, friske frø.

Med nye ambisjoner, pågangsmot og melodier reiste de til Oslo, og fikk platekontrakt av Norsk Phonogram AS. Etterhvert laget de begge melodier og tekster, og i perioden 1972-76 ga de ut fem sterke plater. I 1976 gjorde tilfeldigheten det til at Genesis var i Oslo og Phil Collins endte opp med å spille trommer på sangen Skammens terskel uten at det hadde nevneverdig å si for hverken Genesis eller duoen. Tobben og Ero oppdaget etter en langstrakt turnè at publikum heller ville danse enn å lytte til gode tekster og melodier. De avsluttet med en konsert for et fullt Club 7 i hovedstaden og Kalvøyafestivalen, før de tok en pause.

I 1985 kom platen En dans på nevroser ut, med Vreeswijk som gjest, og i 2000 kom samleplaten 20 Beste i Tobben & Eros verden, restaurert og mastret.

I 2008 gikk 59 år gamle Torbjørn Willassen bort på grunn av kreft. Fem år senere fikk Ero med seg Tormod Løkkemo og de holdt en to-dagers hyllestkonsert til Tobben på Rorbua i Tromsø.

Tormod og Ero på hyllestkonsert i 2015. Foto: Lasse Jangås.

Tormod og Ero på hyllestkonserten i 2013. Foto: Lasse Jangås.

 

Tobben & Ero etterlot seg en musikalsk skatt som nye generasjoner bør få ørene opp for.

Hør Sång til Ungdomen på Spotify

Hør Sång til Ungdomen på Tidal

 

Ronnie MAG Larsen

Kilder: Wikipedia, Rockipedia, Nordlys

Hus Forbi: The Dream – «Green Things (From Outer Space)»

Hus Forbi er en programserie som kommer på Ordentlig Radio, der programleder Ronnie MAG Larsen finner frem norske artister som fortjener mer oppmerksomhet. Dette er bandene du kanskje aldri har hørt, det er tekstene du hadde glemt, eller melodiene som rett og slett har gått deg Hus Forbi. Dette er musikken som fortjener et gjenhør.

MI0003581147

  • Aktive år 1967-69
  • Ga ut bare en plate og ingen singler
  • Fikk gitt ut Get Dreamy i England 48 år etter utgivelsen i Norge

Dream var banebrytende på flere måter. De var i følge Rockipedia den første supergruppen, de var det første norske bandet som platedebuterte med et helt album, og sist, men ikke minst; de var det første norske bandet som spilte inn plate før de i det hele tatt hadde spilt live. Gitaristen Terje Rypdal var gitarhelt i The Vanguards, bassisten Hans Marius Stormoen og organisten Christian Reim kom begge fra Public Enemies, og den syngende trommeslageren, Tom Karlsen, var fra Little Earl & The Sapphires. De hadde psykedelisk høye ambisjoner allerede fra første takt.

Dersom vi gjør ordentlig internasjonal suksess på linje med Bee Gees og Jimi Hendrix vil vi fortsette. Dersom vi ikke er internasjonalt kjente, eller rettere, dersom ingenting har skjedd i det hele tatt i den retning innen ett år vil vi være ferdige. Da gir vi oss, det er full enighet innen The Dream om dette! – Terje Rypdal og Hans Marius Stormoen til NRK.

Her er en link til er sjeldent liveopptak gjort av gruppen, for NRK, i 1968.

«Green Things (From Outer Space)» er åpningslåten og den starter med et skarptrommeslag som viser vei, som universets første smell. Trommeslager Tom Karlsen synger med hes vokal og tar oss med på en tidsaktuell Science fiction-reise ut i verdensrommet. Dream ble ikke gitt ut i utlandet, men i følge boken Vinyl Junkie fikk bandet gitt platen til Jimi Hendrix, de ble lovet jobber som aldri ble noe av. Etter ett år sluttet bassist Hans Marius Stormoen og det tok ikke lang tid før Tom Karlsen fulgte etter. Rypdal og Seim hyret inn to erstattere som i dag er legender innen jazzmusikk. Jan Garbarek på altsax/bongotrommer og Jon Christensen på slagverk.

Foto: Arbeiderbevegelsens arkiv

Foto: Arbeiderbevegelsens arkiv

 

Det ble begynnelsen på slutten og i november 1969 blir The Dream oppløst, uten å ha erobret verden. Get Dreamy har kommet ut i flere varianter, men i 2015 ga plateselskapet RPM ut en påkostet utgave, og da ble den endelig distribuert i England. Den har også med låten Dead Man`s Tale som går for å være en Dream-låt selv om den kom ut på Terje Rypdals soloplate Bleak House (1968).

Hør «Green Things (From Outer Space)» på Spotify.

Hør «Green Things (From Outer Space)» på Tidal.

Foto: Per Helge Berrefjord

Foto: Per Helge Berrefjord

 

– Ronnie MAG Larsen

Kilder: Rockipedia, Wikipedia, Dagsavisen, Vinyl Junkie, YouTube og NRK

 

Hus Forbi: Felix Johansen – «Speil»

Hus Forbi er en programserie som kommer på Ordentlig Radio, der programleder Ronnie MAG Larsen finner frem norske artister som fortjener mer oppmerksomhet. Dette er bandene du kanskje aldri har hørt, det er tekstene du hadde glemt, eller melodiene som rett og slett har gått deg Hus Forbi. Dette er musikken som fortjener et gjenhør. 

 

felix

  • Nominert til Spellemann i 2006
  • Felix Johansen er Jan-Henrik Kulbergs alterego
  • Spilte som eneste nordmann på hyllestkonsert til Nick Drake i England

I mai 2009 reiste Jan-Henrik Kulberg opp til Signestølen i Ål i Hallingdal. Medbrakt er 18 låter fra tidligere utgivelser (96-07), en kassegitar, et munnspill og en opptaker. Han blir der en uke, tar bilde av eget cover og platen Signestølen blir klar til utgivelse 28. september samme år.

Jan-Henrik kommer fra Drammen og han bruker sitt vanlige døpenavn som artist i dag. Som eneste nordmann ble han invitert til å spille i Preston i England 25. november 1999. Da var det 25 år siden Nick Drake døde og Kulberg spilte på hyllestkonserten.

Til tross for skyggen fra Nick Drake, har Felix Johansen gjennom sine tre album utviklet en egen identitet som gjør ham til en av landets fremste nye visesangere. Nå kan han også regnes som en del av rocken. – Dagsavisen

Han har samarbeidet med artister som Unni Wilhelmsen, Geir Sundstøl og Olaf Olsen, og i 2006 førte samarbeidet med Veslemøy Solberg til en Spellemann-nominasjon for beste barneplate (Eventyret om Hanna).

Låten Speil har blitt gjort til en stillferdig akustisk godbit. Den ble originalt utgitt på platen Skyggeblod i 2000, da med noen flere instrument. To uker etter Signestølen-utgivelsen i 2009 rigget han opp webkamera og holdt streamet konsert fra kjellerstuen hjemme, iført tøfler.

Hør Speil på Spotify

Hør Speil på Tidal

signestølen

Kilder: Wikipedia, Rockipedia og Kulberg.net

Hus Forbi: The Act – «Dream Talk»

Hus Forbi er en programserie som kommer på Ordentlig Radio, der programleder Ronnie MAG Larsen finner frem norske artister som fortjener mer oppmerksomhet. Dette er bandene du kanskje aldri har hørt, det er tekstene du hadde glemt, eller melodiene som rett og slett har gått deg Hus Forbi. Dette er musikken som fortjener et gjenhør.  

Foto: The Act

Foto: The Act

 

  • Aktive år 1983-87
  • Ga ut platen September Field
  • Hadde konsert i Oslo 6. februar 2016

Oslobandet The Act ga ut singelen Dream Talk i 1985. To år tidligere hadde Bjørn Kulseth satt inn en annonse i Nye Takter der han søkte etter musikere som likte 70-talls New Wave og klassisk 60-talls pop og rock. Rune Krogseth, Trond Ihlen og Dag Bøgeberg svarte, og bandet Wham Bam! ble startet. De gjorde suksess på livescenene samtidig som George Michael og Andrew Ridgeley ble verdens mest kjente duo. Bandnavnet lignet for mye på Wham! og The Act så dagens lys. De fikk med Stein Ramberg fra Front Page, Saturday Cowboys, og rett før julaften i 1984 ble de kåret til det beste usignerte bandet av musikkavisen Nye Takter.

Våren 1985 ga de ut debutsingelen Dream Talk som ble mikset av Henry Padovani. Padovani var den første gitaristen i The Police, men han jobbet også for I.R.S. Records, som hadde unge lovende R.E.M. i stallen, og The Act fikk varme opp for dem i Oslo 6. desember 1984.

To see a band like The Act is an affirmation that there is something good going on. – Peter Buck fra R.E.M.

Da The Act gikk i studio august 1985 for å spille inn debutalbumet hadde de signert platekontrakt for tre plater med EMI. Den amerikanske saksofonisten Steve Berlin (Los Lobos) ble hentet inn som produsent og alt lå til rette. Men underveis ville trommis Dag Bøgeberg trappe ned grunnet familieforpliktelser og jobb, og han spiller bare på halvparten av låtene. Den andre halvdelen tok Lava-trommis Per Hillestad seg av, og Bjørn Juliussen og Totto Hansen spilte live under påfølgende turnèer.

Platen September Field solgte 10.000 da den kom ut i 1986 og da singelen Coming Closer ble utgitt i januar het bandet bare Act. De skulle aldri få det internasjonale gjennombruddet de drømte om. Etter en kald og mislykket desemberturnè i Nord-Norge bestemte grunnleggeren Bjørn Kulseth seg for å jakte nye musikkmarker i januar 1987. Det ble med den ene platen, selv om demoer til oppfølgeren finnes.

The Act feiret sitt «30 år siden bandet ga ut September Field-platen», med konsert i Oslo 6. februar 2016. Da med originalbesetningen.

Hør Dream Talk på Spotify

Hør Dream Talk på Tidal

actw

Foto: Atle Aas

Kilder: Wikipedia og Rockipedia